Tuesday 24 June 2008

Muistilistalle..

valon suojapleksi ja jäähdyttimen suojaritilä.

Laukkuradat kiinni + vilkut siirretty (bonus)



Laukkurautojen asennus meni suht ok. Netistä löytyy step-by-step-ohjeita ja ei niissä nyt sen kummempaa takomista ollut. Vinkkinä: kantsii purkaa takalokaria ja muuta telinettä jonkin verran, jotta saa hyvin raudat paikoilleen. Aika vääntämistä se oli, mutta sain kuitenkin.

Bonuksena huomasin, että eihän nuo vilkut mahdukaan enää (tai oikea puoli tarkemmin), joten vilkut piti saada lähemmäs runkoa ja hieman korkeammalle. Tämänkin meni suht ok, mutta aikaa siihen tuppaa aina menemään. Ja taas vinkkinä, että kantsii purkaa hieman enemmän kuin yrittää pitkillä sormilla ujutella niitä johtoja. Pitää vielä suojata johtoja hieman paremmin, jouduin vetämään vilkkujen johdot (tulevat samassa nipussa kuin takavalo) hieman eri kautta.

Pekka soitteli juuri ja vaihdamme stefat huomenna.

Wednesday 18 June 2008

Laukkuraudat + Carnet-rahat

Sain pankin kanssa hoidettua 5000e takauksen (ts. suljetulle tilille lisälaina n 4kk:ksi). Tämä oli tärkeä saada hoidettua. Nyt sitten odotellaan Iranin viisumia, soitan lähetystöön vielä tänään (konsulin puhelinpalvelu klo 15-16). Työmatkalla kävin myös hakemassa Kapan laukkuraudat (malli KL189, samat raudat Giviltä on muistaakseni mallia PL189). Illalla sitten rautojen asemoimista..

Tilasin samalla Biketeamilta (samoissa tiloissa kuin Allright) nuo vaihtoon menevät etuiskareiden stefat + kumitiivisteet. Ilosta sain maksaa 42 eur. Hauskaa oli törmätä mopotuttuun Pekka V:n :) Pekan avustuksella vaihdamme ensi viikolla nuo stefat + tiivisteet.

Tuesday 17 June 2008

Kansainvälinen ajokortti (1949)

Aijoo, täytyy muistaa myös kansainvälinen ajokortti (1949-malli). Maksaa autoliitossa 28e. Näitä rahareikiä kyllä riittää..

Vihdoin!

Laukkuraudat ovat saapuneet Allrightille. Sain juuri tekstarin. Ja pyysin myös Turussa asuvaa tätiäni tuomaan mukanaan Clas Ohlsonilta kaksi 41 litran vesitiiviistä säkkiä (á 16,50e). Pääkaupunkiseudulta kaikki olivat jo loppu.

Allaoleva kirja on muuten Adventure Motorcycling. Aika hyvä.

Osta joko Amazonilta tai lainaa kirjastosta.

Monday 16 June 2008

Piiru taas eteenpäin

- Pankista soitettiin, ja 5000e takaus (3kk lisälainana Joustoluottoon) Autoliitolle Carnetia varten on OK
- Iranin viisumin pitäisi olla tällä viikolla valmis
- Venäjä on täysin pimennossa edelleen
- Mustanmeren lauttojen aikataulut myös tarkistamatta
- Allrightilta sain kaivettua(!) tiedon, että takalaukkujen raudat eivät enää ole "tilattu" vaan "purussa". Eli toivotaan, että ovat ripeitä satamassa. Ehkä saan raudat ens viikolla.
- GPS:n virtajohto (23e) pitää vielä tilata.

Sunday 15 June 2008

Kertausharjoituksia ja rikkinäinen stefa

Viikon paussi matkavalmisteluissa. Piti käydä kertausharjoituksissa. Ma-pe Russarössä tetsamassa ja harjoittelemassa odottelua. Ja heti perään oli kaverin polttarit Kaunissaaressa. Oli hyvä keikka, mutta kotimatkalla huomasin, että jo pitkään vuotanut vasen etuiskarin stefa on ihan pakko vaihtaa pikimmiten. Ei tunnu kivalta ajaa, tuntuu "pehmeältä". Alkuviikosta homma kuntoon.

Friday 6 June 2008

Viisumihakemus eteenpäin + Carnet-takaus OK

Paperiasiat nytkähtivät taas eteenpäin: sain viimein vietyä viisumihakemuksen Iranin suurlähetystöön sekä haettua pankille Autoliiton Carnet-panttaussopimuksen.

Viisumi tullee haettavaksi 2 viikon kuluttua. Sen jälkeen haen vasta Carnetin Autoliitolta. Tilasin myös Pohjolalta pyörän Green Cardin, ja kerroin alustavat päivämäärät jolloin olen Ukrainassa. Tarvitsevat päivämäärät varkausvakuutusta varten.

Update: Carnet-säätäminen tuntuu olevan aika hankalaa, joten ohessa malli panttaussitoumuksesta, jonka vien pankkiin allekirjoitettavaksi (että takaavat 5000e Autoliitolle) ja Autoliittoon säilytettäväksi. Kun palaan ja Carnetissa on sekä maahantulo- että maastapoistumisleimat, saan paperin alle nimen ja takaus raukeaa. Carnet-takauksia on tehty ilmeisesti myös samalla tavalla kuin esim. vuokratakuita.

Tuesday 3 June 2008

Kaatumaraudat + sivujalan tassun leventäminen


Vähän kerrallaan, mutta eteenpäin kuitenkin: kauan odotetut kaatumaraudat (SW-Motech) RM Heinolta tulivat vihdoin. Kävin hakemassa ja samalla sain kymmenkunta kiristyshihnaa huollon puolelta :) Onneksi kysyin, sillä näitä tulen tarvitsemaan. Ja huollossa niitä on paljon, sillä uudet pyörät on aina näillä köytettyinä. Ja rahaa säästyi.

ADVRiderissa oli hyvät ohjeet, joiden mukaan asennus vie 45min. Vähän kauemmin meni kyllä, mutta tulipahan vaihdettua viimein myös laturin hihna, joka jäi Pekkaveen huoltokeikalta vaihtamatta.

Rautojen pultteihin tuleva Loctiten kierrelukite oli yllättävän kallista (17e), mutta pysyypähän kiinni. Tosin, ei varmaan saa myös aukikaan.. rungossa olevat pitkät pultit olivat niin tiukat, että sain katkastua yhden 6-kulma-avaimen. Täytyy käydä K-Raudassa juttelemassa, ei nimittäin ollut ihan halvin talttasarja. Update: Kävin valittamassa ja sain uuden sarjan.

Pieni, mutta tarpeellinen päivitys tuli myös hoidettua: sivujalan tassu on sen verran pieni, että jalka uppoaa helposti hiekkaan tai nurmikkoon. Piirsin rosteriteröksestä uuden palan ja Fredrik hitsasi sen paikoilleen. Hyvä homma! Jalan pinta-ala kasvoi tuplaksi. Toivottavasti riitää.