Monday 14 July 2008

Asennuksia: lisävalot, tankkilaukku

Tässä mopoprojektissa on oikeastaan aika hauskaa se, että en vuosi sitten vielä tiennyt *mitään* moottoreista. Periaatteessa sylinterien toiminta oli ajatuksen tasolla hahmotettuna, mutta muuten kaikki oli ihan tuntematonta. Ensimmäisen "asennuksen" tehtyäni (eli löysin akun tankin alta ja tarkistin akkuveden määrän) olin ihan kuningas! :) Onneksi Pekkavee avusti ensimmäisessa huollossa, joten sain jonkinlaisen käsityksen omasta moposta. Ja mukavaa oli huomata, että sehän on aika fiksusti rakennettu ja helppo korjata/huoltaa. Pisteet saksalaisille. Sähkötöistäkään en mitään tiennyt, mutta aktiivinen mopofoorumeiden (ORG! ja Pohjolan kurapyöräilijät) seuraaminen nostaa oppimiskäyrää nopeasti.

Tämän mallin pyörässä (R1100GS, -95) etuvalo on aivan naurettavan huono; kuin kynttilän valossa ajaisi. Joten monet harrastajat ovat asentaneet lisävalot tai vaihtaneet perusvalon (laittomaan) xenoniin. Niinpä ostin itsekin Biltemasta huippuhalvat 16 euron lisävalot ja päätin asentaa ne vkoivun mallin mukaan pyörän nokan alle. Koska en ole ennen rassaillut autoja tai tehnyt sähkötöitä sen kummemmin, minulta puuttuu kaikki materiaali; pienet metallinpalaset, ylimääräiset ruuvit, sahat, jne. Joten valojen asennus alkoi pienellä tutkimusmatkalla lähikortteleiden työmaille ja jätelavoille, sillä sopivan rautakiskon ostaminen Stockalta on aika toivotonta.. Savoyn edessä on iso remontti, joten siellä oli vaikka mitä aarteita: keräsin muutamia sopivanoloisia metallinpaloja, joista tulisi: valojen ripustusteline, valokatkaisimen+tupakansytyttimen asennuslevy sekä kivisuoja öljynjäähdytysritilälle.

Valoille tuli siedettävän näköinen ripustus (tosin se on vähän liian hento, valot tärisevät ajaessa) ja katkaisijalle + tupakansytyttimelle aika ruma, mutta toimiva paneeli ohjaustankoon. Sähköjen vetäminen oli jännää, en ollut koskaan ajatellutkaan miten ne oikeasti toimivat, mikä on maadoituksen tarkoitus esimerkiksi. Sain kuitenkin hienosti ne vedettyä (ja pitäisi olla ihan oikeinkin..) ja olen lopputulokseen suhteellisen tyytyväinen. Valot ovat suoraan kiinni akussa (sulake tietty välissä), joten v-mäinen ohikulkija voisi tyhjentää akun napsauttamalla ne päälle, eli ne pitäisi ehkä vielä saada pääkatkaisijan taakse kuten muutkin sähköt. Mutta tämä varmaan jää "ens kerralle"..

No comments: